30.11.17

Kasutatavus

Negatiivne - digilugu.ee

Riikliku patsiendiportaali ehk veebilehekülje http://www.digilugu.ee omanik on Eesti riik, Sotsiaalministeerium näol, portaali haldab ja arendab Sotsiaalministeeriumi IKT teenuseid pakkuv Tervise ja -Heaolu Infosüsteemide Keskus. Lehekülg on pääs riiklikusse tervise andmete kogusse. Käesoleval hetkel on patsiendiportaali kõige olulisemateks eesmärkideks võimaldada elanikel vaadata oma terviseandmeid, vaadata määratud ravimite retsepte, määra esindajaid ja kontaktisikuid jms. Tegemist on leheküljega, kelle sihtgrupp on kõik Eesti Vabariigi kodanikud, kes on kantud rahvastikuregistrisse ning kellel on ID-kaart ja selle lugeja või võimalus kasutada Mobiil-ID-d. Samas on lehekülg üsna halvasti kasutatav ning mille külastamine ei too kaasa head rahulolu.
Peamised probleemid, mida isiklikult hetkel välja toon on näiteks "Muuda andmete" lehekülje kasutatavus, seal hulgas siis lehekülje hoomamine ning arusaamine, kuidas see on üles ehitatud. Leheküljel on elemente, mis saavad liiga palju tähelepanu ja elemente, mis jäävad tähelepanuta. Tegemist on lehekülge kasutatavuse probleemiga, mis mõjutab kõiki selle komponente. Kasutaja võib lüüa käega, kui midagi jääb talle arusaamatuks ja seetõttu kannatab tulemuslikkus. Lehekülg, kus kasutaja peab vaeva nägema selle mõistmiseks viitab mittetõhusale leheküljele. Kõige selle läbi on oht, et kasutaja ei mõtle lehekülje kasutuslihtsusest enam hästi ning rahuolu langeb. Kui kasutatavus on halb, siis on väga suur tõenäosus, et lehekülg ei täida enda eesmärki.
Teise probleemina toon välja terviseandmete vaatamise kasutatavuse. Terviseandmed portaali mõistes on järgmised – hambaravi dokumendid, immuniseerimispass, kiirabikaart, retseptid, saatekirjad, tervisedeklaratsioonid, tervisetõendid, erinevad epikriisid, erinevad teatised, uuringute vastused, töövõime hindamine. Probleem on kõrge kuna terviseandmed on portaali peamine eesmärk kuid nende leidmine on keeruline. Need on paigutatud küll ekraani keskele kuid nende visuaalne kogemine on keeruline. Keerulisust põhjustab sinisel põhjal väike valge tekst ning kasutajale keerulised terminid – erinevad epikriisid (haiguslood) ning immuniseerimispass (vaktsineerimispass).
Kui nüüd neid välja toodud probleeme vaadata Jakob Nielseni välja toodud komponentide aspektist, siis leiame puudujäägid nendes kõigis: tegemist ei ole kiiresti õpitava lehega, kuna sellest aru saamine võttis oma aja. See oma korda viitab, et tegemist ei ole paraku ka tõhusa ülesehitusega. Kuna tegemist on keeruka leheküljega, siis selle näol kannatab kindlasti ka meeldejäävus. Kõik see omakoda toob kaasa suure rahulolu languse ning lehekülje külastamise kasutuskogemus ei ole meeldiv.

Positiivne – ITK õppeinfosüsteem

Olles „sunnitud“ viimasel ajal kasutama TTÜ õppeinfosüsteemi, siis julgen ning saan öelda, et ITK õppeinfosüsteem, https://itcollege.ois.ee, on suurepärane ning äärmiselt hea kasutatavusega. Võrdlusmoment TTÜ õppeinfosüsteemiga on drastilise erinevuse välja toonud. ITK õppeinfosüsteemis on kõik paigas, lehekülje ülesehitus on arusaadav ja loogiline, piisavalt intuitiivne. Kõik, mis on vaja üles leida, käib kiirelt, ilma liigselt sellele mõtlemata ning aega raiskamata. ÕIS on piisavalt informatiivne ning millegagi ei ole üle pingutatud. Disain on lihtne, samas esteetiline ja ilus, üleliigsed „kellad ja viled“ puuduvad.
Jakob Nielseni välja toodud komponendid on kõik kaetud positiivse noodiga. Kiiresti õpitav, hästi tõhus, kiirelt meeldejääv, lõppkasutajale veatu ning tänu sellele ka hästi kõrge rahuloluga ning meeldiva kasutuskogemusega lehekülg, mida julgelt eeskujuks soovitada.