Negatiivne - digilugu.ee
Riikliku patsiendiportaali ehk
veebilehekülje http://www.digilugu.ee omanik on Eesti riik,
Sotsiaalministeerium näol, portaali haldab ja arendab Sotsiaalministeeriumi IKT
teenuseid pakkuv Tervise ja -Heaolu Infosüsteemide Keskus. Lehekülg on pääs
riiklikusse tervise andmete kogusse. Käesoleval hetkel on patsiendiportaali
kõige olulisemateks eesmärkideks võimaldada elanikel vaadata oma
terviseandmeid, vaadata määratud ravimite retsepte, määra esindajaid ja kontaktisikuid
jms. Tegemist on leheküljega, kelle sihtgrupp on kõik Eesti Vabariigi
kodanikud, kes on kantud rahvastikuregistrisse ning kellel on ID-kaart ja selle
lugeja või võimalus kasutada Mobiil-ID-d. Samas on lehekülg üsna halvasti
kasutatav ning mille külastamine ei too kaasa head rahulolu.
Peamised probleemid, mida
isiklikult hetkel välja toon on näiteks "Muuda andmete" lehekülje
kasutatavus, seal hulgas siis lehekülje hoomamine ning arusaamine, kuidas see
on üles ehitatud. Leheküljel on elemente, mis saavad liiga palju tähelepanu ja
elemente, mis jäävad tähelepanuta. Tegemist on lehekülge kasutatavuse
probleemiga, mis mõjutab kõiki selle komponente. Kasutaja võib lüüa käega, kui
midagi jääb talle arusaamatuks ja seetõttu kannatab tulemuslikkus. Lehekülg,
kus kasutaja peab vaeva nägema selle mõistmiseks viitab mittetõhusale
leheküljele. Kõige selle läbi on oht, et kasutaja ei mõtle lehekülje
kasutuslihtsusest enam hästi ning rahuolu langeb. Kui kasutatavus on halb, siis
on väga suur tõenäosus, et lehekülg ei täida enda eesmärki.
Teise probleemina toon välja
terviseandmete vaatamise kasutatavuse. Terviseandmed portaali mõistes on
järgmised – hambaravi dokumendid, immuniseerimispass, kiirabikaart, retseptid,
saatekirjad, tervisedeklaratsioonid, tervisetõendid, erinevad epikriisid, erinevad
teatised, uuringute vastused, töövõime hindamine. Probleem on kõrge kuna
terviseandmed on portaali peamine eesmärk kuid nende leidmine on keeruline.
Need on paigutatud küll ekraani keskele kuid nende visuaalne kogemine on
keeruline. Keerulisust põhjustab sinisel põhjal väike valge tekst ning
kasutajale keerulised terminid – erinevad epikriisid (haiguslood) ning
immuniseerimispass (vaktsineerimispass).
Kui nüüd neid välja toodud
probleeme vaadata Jakob Nielseni välja toodud komponentide aspektist, siis
leiame puudujäägid nendes kõigis: tegemist ei ole kiiresti õpitava lehega, kuna
sellest aru saamine võttis oma aja. See oma korda viitab, et tegemist ei ole
paraku ka tõhusa ülesehitusega. Kuna tegemist on keeruka leheküljega, siis
selle näol kannatab kindlasti ka meeldejäävus. Kõik see omakoda toob kaasa
suure rahulolu languse ning lehekülje külastamise kasutuskogemus ei ole
meeldiv.
Positiivne – ITK õppeinfosüsteem
Olles „sunnitud“ viimasel ajal
kasutama TTÜ õppeinfosüsteemi, siis julgen ning saan öelda, et ITK
õppeinfosüsteem, https://itcollege.ois.ee, on suurepärane ning äärmiselt hea kasutatavusega. Võrdlusmoment
TTÜ õppeinfosüsteemiga on drastilise erinevuse välja toonud. ITK õppeinfosüsteemis
on kõik paigas, lehekülje ülesehitus on arusaadav ja loogiline, piisavalt intuitiivne.
Kõik, mis on vaja üles leida, käib kiirelt, ilma liigselt sellele mõtlemata
ning aega raiskamata. ÕIS on piisavalt informatiivne ning millegagi ei ole üle
pingutatud. Disain on lihtne, samas esteetiline ja ilus, üleliigsed „kellad ja
viled“ puuduvad.
Jakob Nielseni välja toodud
komponendid on kõik kaetud positiivse noodiga. Kiiresti õpitav, hästi tõhus,
kiirelt meeldejääv, lõppkasutajale veatu ning tänu sellele ka hästi kõrge
rahuloluga ning meeldiva kasutuskogemusega lehekülg, mida julgelt eeskujuks
soovitada.